بیانیه گام دوم انقلاب، بر اساس خطوط هدایتی قرآن است
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۹۹۲۳۱
تهران- ایرنا-دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور یکی از نکات در بیانیه گام دوم انقلاب را هدایت ارادهها برای مجاهده و بنیانگذاری تمدن نوین اسلامی دانست و گفت: تمام مسیر (بیانیه) بر اساس خطوط هدایتی قرآن و تفسیر عملی و اعتقادی آموزههای قرآنی است.
حجتالاسلام والمسلمین حمید محمدی در نشست «چشم انداز گام دوم انقلاب و تبیین نقش مؤسسات قرآنی در تحقق اهداف آن» شامگاه جمعه در نمایشگاه قرآن
به تبیین مهمترین ابعاد راهبردی بیانیه گام دوم انقلاب از منظر قرآنی پرداخت و گفت: این بیانیه در چهل سالگی انقلاب تدوین و ارائه شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی این بیانیه را نه تنها یک نظریه بلکه یک میثاق غلیظ مبتنی بر سنتهای الهی دانست و گفت: این بیانیه میثاق ولیفقیه و جامعه در امتداد ولایت خداوند و پیامبر و هدایتگری است. این میثاق در حوزه مومنان است و مومنان و مسئولان مومن را دربر میگیرد؛ مواجهه مسئولان با بیانیه باید به عنوان میثاق غلیظ باشد.
وی با بیان اینکه اجرا و تعهد به این میثاق موجب پیشرفت میشود، گفت: وارد شدن به آستانههای پیشرفت و کمال انقلاب بر اثر عمل به این میثاق به ویژه توسط مسئولان نظام میسر است.
**خودآگاهی نقطه مبدا بیانیه گام دوم انقلاب است
وی با تاکید بر اینکه این بیانیه، نقطه عزیمت و مبدا حرکتی دارد که خودآگاهی و خودشناسی فردی و ملی است، گفت: دومین نکته در این بیانیه یک گوهر و دال مرکزی است که امید و آیندهاندیشی مثبت و امیدواری به فضل خداوند محسوب میشود. از دیگر نکات مهم در این بیانیه هدایت ارادهها برای مجاهده و بنیانگذاری تمدن نوین اسلامی است؛ در واقع تمام این مسیر بر اساس خطوط هدایتی قرآن و تفسیر عملی و اعتقادی آموزههای قرآنی است.
محمدی به سایر مفاهیم قرآنی در تبیین راهبردی بیانیه اشاره و بیان کرد: ابتدای این بیانیه حدیث دستاوردها و افتخاراتی است که بر اثر مجاهده و سختیها به دست آوردیم. باید مدام آن را به خود تذکر دهیم؛ فضای کنونی جامعه دچار خودکمبینی و ندیدن دستاوردهای بزرگ انقلاب است و به شدت از سوی رسانههای غربی بازتولید میشود؛ این در حالی است که حدیثهای متعددی از پیامبر اکرم (ص) موجود است که تاکید بر آن دارد که باید نعمت خدا را مدام متذکر شویم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، خودشناسی انسانی و ایمانی را از دیگر مفاهیم قرآنی مندرج در بیانیه گام دوم انقلاب خواند و گفت: همانگونه که معرفت نفس انفع معارف برای بشر است، معرفت قوتها و ارادههای جمعی و اجتماعی و ظرفیتهای اجتماعی نیز مهمترین شناخت جامعه برای پیشرفت و کمال است؛ از این رو در ابتدای بیانیه، بیان نعمتها و ظرفیتهای جامعه است.
محمدی روح حاکم بر بیانیه را متأثر از مفاهیم و فضای قرآنی دانست و اظهار داشت: مفاهیمی چون جهاد، مجاهدت، تقوا، قیامت، استقامت، اراده، ولایت، دشمنشناسی و بصیرت در این بیانیه به چشم میخورد.
وی با تأکید بر اینکه نظامسازی قرآنی با همه ابعاد خود در این بیانیه تجلی دارد و گوهر تغییر و تحول متعالی جامعه محسوب میشود، گفت: در این بیانیه مباحث نظامسازی قرآنی ارائه و بر ضرورت امیدواری و پرهیز از ناامیدی تأکید شده است. همچنین در بیانیه یادآور شده است که عاقبت پرشکوه در پرتو عمل به تکالیف و ایمان به خداوند و رسول و کتاب بوده و این انقلاب هم در همین مسیر است.
**وظیفه نهادهای علمی تبیین راهبردهای این بیانیه است
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه باید از مصادره این بیانیه توسط برخوردهای سطحی و نگاههای خنثی جلوگیری کنیم، تصریح کرد: در این بیانیه هم در مقام نفی و هم در مقام اثبات کارکردهایی وجود دارد. تقویت نگاه و روحیه انقلابی و جهادی و جوانگرایی در مقام اثبات است و تحریفزدایی از انقلاب، پرهیز از کسالت، دلگرمی به دشمن، عدم اتکا به مردم و الطاف خدا و مسئولان، نگاه غیر انقلابی، اقتصاد مصرفی و وابسته نیز منظر نفی است که در این بیانیه نفی شده است.
وی با بیان اینکه نظام هستیشناسانه، نظام ارتباطات و مسائل مستحدثه را باید از قرآن بیاموزیم، افزود: وظیفه نهادهای علمی تبیین راهبردی این متن و پرهیز از مواجهه عوامانه و سطحی در گستره حوزه و دانشگاه با این بیانیه است. آنچه مهم است فهم این بیانیه در ولایت معنوی قرآن و یا تحلیل آن براساس برخی اصول قرآنی است، لذا این بیانیه در راستای هدایتی قرآنی است که در صدد احیای حیات طیبه انسانی و رسیدن انسانی به تعالی محسوب میشود.
حجتالاسلام والمسلمین محمدی مؤسسات قرآنی را عقبه راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: دو خصیصه مردمی بودن و قرآنی بودن که مربوط به انقلاب اسلامی ایران است، در مؤسسات قرآنی نیز وجود دارد، بنابراین از کارکردهای متعدد و پرمنفعتی برخوردار هستند؛ در این راستا باید با بازنگری و بازبینی کارکردهای خود نسبت به اجرایی شدن مفاد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که همانا تحقق حیات طیبه، مواجهه با دشمن، خودشناسی و ... است اقدام کنند.
وی بر ضرورت توجه مؤسسات قرآنی به صحیفه سجادیه و نهجالبلاغه در کنار قرآن کریم تأکید و تصریح کرد: رسالت مؤسسات قرآنی این است که خود را از سرچشمه صحیفهسجادیه، سیراب و در مدیریت معنوی جهان از آن استفاده کنند. مسیحیت برای پیشبرد اهداف خود از صحیفه سجادیه استفاده کرد و با ایجاد برخی از تغییرات و حذفها توانست به دعوت مردم بپردازد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدی در پایان این نشست کتاب آینده بشریت برای ارتقای معنویت را «صحیفه سجادیه» امام چهارم شیعیان، خواند.
بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با شعار«قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از ٢١ اردیبهشت تا ٤ خرداد در مصلای حضرت امام خمینی (ره) در حال برپایی است.
فراهنگ** 1355**9157
منبع: ایرنا
کلیدواژه: فرهنگي معارف قرآن گام دوم انقلاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۹۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
توصیه رهبر انقلاب به قاریان
آفتابنیوز :
در آستانه برگزاری کنگره حج ابراهیمی و چند روز قبل از دیدار کارگزاران حج با حضرت آیتالله خامنهای، جمعی از قاریان قرآن عازم حج تمتع با رهبر انقلاب دیدار کردند.
در این دیدار چندتن از قرّاء به تلاوت آیات قرآن کریم پرداختند و حضرت آیتالله خامنهای نیز در سخنانی، ضمن توصیه به ورود قاریان به انتقال مفاهیم آیات تلاوت شده به مستمعین و بیان نکاتی درباره تلاوت قرآن و استفاده از فرصت حج، تاکید کردند: یکی از زیباترین معنویّات اسلامی تلاوت قرآن در مسجد مدینه است؛ جمع بین مسجد و قرآن، جمع بین کعبه و قرآن؛ این یکی از زیباترین ترکیبها است. [آنجا]همان جایی است که قرآن نازل شده؛ همان جایی است که این آیات، اوّلبار بر دل مقدّس پیغمبر وارد شده و ایشان به زبان مبارکشان این آیات را در فضای دُور و بَر کعبه خواندهاند؛ سختی کشیدند، کتک خوردند، اذیّت شدند، بعد فحّاشی شنیدند و خواندند این آیات را و توانستند با همین آیات، تاریخ را بکلّی دگرگون کنند.
ایشان همچنین ضمن توصیه به قاریان قرآن به انتقال مفاهیم آیات تلاوت شده به مستمعین، افزودند: تلاوت قرآن ابزار است، وسیله است؛ برای چه؟ برای جاگیر شدن معارف قرآنی در دل؛ در درجهی اوّل این است که رشد میدهد جامعهی اسلامی را. در یک مجلسی که شما قرآن میخوانید، چقدر خوب است بعد از آنکه مثلاً ده دقیقه یا یک ربع تلاوت کردید، بتوانید به قدر پنج دقیقه، ده دقیقه، مضامین همان [آیات]را به همان مستمعِ تلاوتتان منعکس کنید و بگویید این آیاتی که خواندم، اینها را داشت میگفت. این خیلی خوب است؛ این سطح مستمع را، سطح مجلس را، خیلی بالا میبرد.
منبع: خبرگزاری تسنیم